18. februar 2009

5 uger


Fostret er nu ca. 2 mm langt og kan ses med det blotte øje. Massen af celler bliver nu mere aflang, og man begynder at kunne se et hoved og
en hale.

Det ligner endnu ikke et menneskebarn, men både kraniet med under- og overkæbe, anlæg til ben og arme og rygraden er ved at blive
dannet. Hjernen har delt sig i de to hjernehalvdele. Lever og nyrer og muskler og knogler begynder at blive udviklet.
Mellem livmoderens blodkar og moderkagens blodkar siver ilt og (nærings-)stoffer over i fosterets blodbane, og affaldsstoffer transporteres samtidig tilbage til dit blod. Dit foster får altså en dosis af alle de forskellige – sunde som usunde – stoffer, du indtager. Du skal derfor passe på, hvad du spiser.
Jeg mærker en del til min graviditet. Har fået et enkelt jag, i dag er mine hænder svulmet op, min mave er underlig og jeg føler ikke jeg kan lukke mine bukser, da det er ubehageligt, mine bryster er ømme og lidt hårdere og i det hele taget mærker jeg min krop : )

Ingen kommentarer: