1. april 2008

Lys op i øjnene


Ej altså, havde lige skrevet en lang smørre. Nå men jeg ville først skrive, at jeg engang hørte Orah Winfrey sige noget viist. Nemlig at det nedbryder børn selvværd og selvopfattelse hver gang man skælder ud, slår opg taler grimt til dem. Men hvis man vil anerkende dem og opbygge dem, så skal man lyse op i øjnene, når man ser dem. Vise glæden over, at man er sammen med dem og forvent, at altid nok skal gå godt i stedet for at forvent noget negativt, for det er hvad man så får. I aften har vi talt meget om det anerkendende forhold. Der var en sød historie som i kan få her. En psykolog var interviewer hos politiet og oplevede flg: En dreng havde slået og sparket en dreng, så kan brækkede benet og var godt medtaget. Drengen der havde gjort det løb og løb, da han blev opdaget og politiet løb efter ham. Men med et stoppede han op og gik tilbage, hvor politiet tog ham med på politigården. Psykologen skulle så spørge ind til episoden og valgte den anerkendende metode. Han sagde" Du havde gjort det her forfærdelige og så løb og løb du, men du valgte dog at stoppe op og gå tilbage - hvorfor valgte du det?". Drengen sagde: "Det var bare en følelse i mit hjerte, der fik mig til det". Psykologen sagde: "Men hvad var der der skete i dit hjerte?". "Jo, jeg havde en søster, der døde for et par år siden og hende har jeg gemt i mit hjerte. Når jeg gør noget dumt, får hun mig til at holde op". Så sagde Psykologen:" Men hvis hun kan få dig til at holde op med at løbe, tror du så også hun kan være så hjælpsom, at hun kan sige til dig, når du er ved at gøre noget dumt som at slå" Og sådan fik denne her dreng faktisk en god fortælling med sig og kunne på den måde komme ud af denne her dårlige adfærd.

Ingen kommentarer: