11. marts 2010

Erik Sigsgaard er jo for sej!

Foredraget om "mindre Skæld ud" var virkelig tankevækkende og har sat de små grå i gang. Ikke at jeg egentlig skælder meget ud, men det sker og det er ALTID rart at flytte sin bevidsthed lidt i en bedre retning. For ingen af os gar vel lyst til at skælde ud, hvis der er et alternativt og man må sige at Erik Sigsgaards alternativer er gode og noget jeg kunne lide at høre. Aha oplevelser er gode og dejlige at få og sådan en aften giver energi og gåpåmod i forhold til ting der godt kunne ændres. jeg tror jeg må læse hans bøger, for jeg kan virkelig lide hans udgangsvinkel og rent fagligt er der også noget at arbejde med, når jeg kommer tilbage fra barsel. For det handler jo om at børnene har plads til at boble og til at udvikle sig og det sker bare ikke med for meget skæld ud, som man nemt kan komme til på hektiske dage. Det råd der var rigtig godt og som har virker herhjemme i forhold til at være et rarere menneske at være sammen med er at have tid....at være nærværende og at inddrage Max i alting af praktisk karakter.

Det jeg tager med mig fra igår især er; lad være med at spørge så meget, men fortæl måske om din egen dag og så vil det måske åbne op for at han fortæller om sin eller også kommer det når i sidder og leger sammen og er sammen om noget, for det gør den slags, hvis det skal ud. Så lærte jeg at heftig skæld ud er det samme for børnene som at slå med ord (som en pige forklarede det) og skaden af de to ting er den samme i det lange løb. Man mister simbelthen sig selv, sit værd og sin entuitasme, som børn er født med. For hver gang skræller man lidt af barnets selv af og gør dem lidt mindre!
Rent arbejdsmæssigt tog jeg også flere ting til mig. Nemlig at det er okay hvis et barn ikke følger strømmen og måske vælger noget fra, for de fleste børn ved godt hvad de gør og det skal være okay. Hvilket jeg nu også har forsøgt at imødekomme, men man ved jo godt at verden er sådan bygget op, at der er super mange ting man skal. men hvor mange voksne kan ikke klippe eller bruge en pensel. Så respekt for forskellighed kan man huske sig selv på er vigtigt hver dag som pædagog. Det er jo alt sammen noget jeg ved, men noget man da møder og ser ske og der er det godt at være bevidst om de her ting : )

Ingen kommentarer: