23. februar 2008

Lykkelig - med eller uden piller?



Jeg er blevet sat på en barsk prøve det sidste lille år tid. 3 uger efter jeg havde født Max blev jeg pludselig fuldstændig tosset, manisk, mistroisk og troede at jeg fejlede alt mulig, men anede faktisk ikke hvad der var galt med mig. Jeg vidste bare, at jeg ikke var rask mere. Så Preben han pakkede det mest nødvendige sammen og pakkede bilen. Turen på 3 timer til Esbjerg og mine forældre var skrækkelig. jeg blev syg på min brors fødselsdag og alene det pinte mig på turen, alle minder, personer fra fortiden, dumme ting jeg havde gjort, ting jeg havde læst snakkede jeg om på turen. Jeg tudede, råbte og var meget forpint. Jeg fortalte Preben nogle ting jeg havde gjort - småt som stort og Preben græd af bare frygt for hvad der dog var galt.


Jeg blev indlagt på en psykiatrisk skadestue i Esbjerg. Det var svært for mig, jeg så syner, var plaget af frygt om aftenen og var mistroisk overfor alle. Der var få der kunne tale med mig. Men min tilstand var konstant skiftende. Jeg havde en fødselsdepression og en såkaldt polymorf-psykose. Det er en akut psykose, hvor man skifter sindstilstand hele tiden. Jeg var mildest talt skrup skør. Jeg udskrev mig selv efter to dage. Jeg var bange for at være der og ville hjem og bo hos mine forældre. det gav lægerne grønt lys for og Preben var sikker på, at mine forældre kunne klare det. Og det kunne de også. Vi boede der en måned og det var slemt de første 14 dage. Sådan rigtigt. Så fik jeg det bedre, pillerne virkede på mig. Men med et spædbarn og en skør kone kan man godt forstå, at Preben får kvalme når jeg bringer det op.


Efter et par måneder fik jeg så også et attak. Jeg har nemlig også sclerose. Så det skulle jeg også kæmpe med. Men det gik hurtigt i sig selv...


Her snart et år efter går jeg hos en psykolog, jeg har fået tid hos en psykiater og får faktisk ret meget hjælp fra alle kanter. Men mit evindelige dilemma gennem hele forløbet var de skide piller. Jeg har fået antipsykotiske piller i 10 mdr. snart og er for 3 uger siden startet på "lykkepiller". Men det hele er bare meget imod min natur. Jeg har det ikke godt med det. Men fik det nok sådan, at hvis det er et kemisk problem, så hjælper det jo ikke at blive ved med at lede efter

Ingen kommentarer: