25. februar 2008

Alle kan gøre en forskel


Og det kan vist ikke siges for tit.
Jeg så for noget tid siden et program med Oprah, hvor de talte om en grønnere planet og jeg fik en masse gode ideer. Jeg gør ikke nær nok, men er da startet i det små. Jo mere man tænker på det - jo mere har man lyst til at gøre synes jeg.
Vi har købt Ecover rengøringsmiddel, vasketabs, vaskepulver m.m. Og jeg bruger for det meste fiberklude, som er min mors pride and joy. Der gør man rent med rent koldt vand og jeg må sige, at de virker og er vel i sandhed den bedste måde overhovedet.
Vi har ikke sagt nej til reklamer endnu, men genbruger dem og alt hvad vi ellers smider ud af papir og des lignende ryger samme vej.
Vi har sat vores økonomi og miljøbombe af en bil til salg og vil købe en der kører længere på litteren og tilmed spare penge. Men først skal den gamle karet sælges...Kom med et bud. Anyone???
Vi bruger som regel det samme vandglas gennem hele dagen.
Jeg køber meget tøj på loppemarked og køber og sælger mange ting og sager på trendsales og det må vel også siges at spare miljøet i det lange løb og min pengepung.
Vi sørger for at slukke det lys i de rum hvor vi ikke opholder os og slukker på kontakterne når vi går i seng.
Men man kan også selv medbringe et net til frugt og grønt, når man handler og spare på poserne. De forgår nemlig ikke så let.
Og lige en ting mere - lad være med at smide alt jeres l... i naturen. Det ser sku kedeligt ud. Vi burde kunne være stolte over at vise vores land frem, men ikke med et tømt askebægre i vejkanten. Der er faktisk dyr der skal leve i vores skidt, det er ikke fair. De skider jo heller ikke i vores sofa... Ikke de vilde af dem ihvertfald.
På Facebook.com er der dannet en gruppe hvis værter er Verdensnaturfonden og Trygfonden, der gerne vil sende et signal til politikerne. Så derfor opfordres vi alle til at finde stearinlysene frem d. 29 marts mellem 20 og 21 og slukke lyset i Danmark og vise at vores planet betyder noget for os. Det er et godt initiativ og der hvor man skal starte - i toppen.
Men det skal nu ikke tage fokus fra, at "the man in the mirror" kan gøre en fandens forskel!

Ingen kommentarer: